Uitleg MijnJBZ

Maak kennis met de vrijwilligers van de Vriendendiensten

Onze vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn trots op het werk wat zij doen en vertellen u er graag meer over.

Onze vrijwilligers

Anke van der Stoel

Anke van der Stoel

"Op zoek naar vrijwilligerswerk kwam ik op de site van het Jeroen Bosch Ziekenhuis terecht. Ik heb me direct aangemeld! Inmiddels werk ik met heel veel plezier als vrijwilliger voor de Stichting Vrienden van het JBZ in het ziekenhuis. Zo laat ik patiënten bijvoorbeeld zien waar zij MijnJBZ allemaal voor kunnen gebruiken."

Charles Muhs

Foto van Charles Muhs

Chrisjean Sanders-van der Heijden

Chrisjean Sanders-vd Heijden

"In het verlengde van mijn werk in de zorg leek het me een prima idee om nog wat meer te kunnen betekenen voor mensen, door hen te kunnen helpen met inloggen etc. op MijnJBZ en andere vragen".

Corinne van Tiggelen

Foto van Corinne van Tiggelen

David Tsjirkinjan

David Tsjirkinjan

“Ik vind het leuk om mensen met mijn betrokkenheid te helpen. Heb je een vraag, dan help ik je graag!”

Wil je meer weten over David en zijn werk als vrijwilliger? Lees hier dan een kort interview.
 

Eleonore Saija

Foto van Eleonore Saija

Ellena Ajvazian

Frank Schellekens

Frank Schellekens

"Het is fijn om mensen, die vragen hebben over MijnJBZ, te helpen. Vooral ook de dank die je daarvoor terug krijgt. Ook is het goed om zelf op de hoogte te blijven van de (digitale) ontwikkelingen binnen de zorg."

Henrie van der Linden

Profielfoto van Henrie vd Linden

"Ik probeer de mensen te helpen met een lach".

Joop Melchers

Profielfoto van Joop Melchers

"Het is leuk mensen te ontmoeten en hen verder te helpen met inzicht in hun dossier".

Marian Janssen Steenberg

Marian Janssen Steenberg

"Na jarenlang in de zorg in het JBZ gewerkt te hebben, wil ik graag betrokken blijven bij het ziekenhuis en de patiënten. Door de Vrienden van het JBZ te ondersteunen help ik de patiënten met MijnJBZ en bij het Taalpunt. Op deze manier kan ik toch mijn steentje bijdragen".

Marion Liersen

Profielfoto van Marion Liersen-Weijers

"Fijn om mensen te kunnen helpen met MijnJBZ".

Marion Sessink-Bogaers

Foto van Marion Sessink Bogaers

"Ik vind het belangrijk om mensen te kunnen helpen in deze digitale wereld. Alles is te leren! Dus hebt u een vraag over Mijn JBZ? Kom er gerust mee langs bij MijnJBZ Vriendendiensten".

Marleen Koppelman

Foto van Marleen Koppelman

Mel Mcgillivray

Foto van Mel Mcgillivray

"De meervoud van kennis is kennissen."

Paul van Schendel

Petra Muskens

Petra Müskens

Na jaren in het “witte uniform” in het JBZ gewerkt te hebben, ben ik nu vrijwilliger bij de Vriendendiensten. Het is super om mensen te helpen met MijnJBZ & Taalpunt en zo betrokken te blijven bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. 

Teuni van Ingen

Teuni van Ingen

"Ik vind het fantastisch wat de Stichting Vrienden van het JBZ doet ter ondersteuning van de zelfstandigheid van patiënten. Het is een eer om deel uit te maken van dit team. Voor mij is het steeds weer een bijzondere ervaring om patiënten wegwijs te mogen maken in het gebruik van hun patiëntendossier."

Vrijwilligers van de “MijnJBZ Vriendendienst” staan klaar voor patiënten

Patiënten meer regie geven over hun eigen gezondheid, daarbij helpen de vrijwilligers van Stichting Vrienden JBZ. Met deze ‘Vriendendienst’ helpen zij mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun digitale dossier MijnJBZ.

Het is belangrijk dat we de patiënt voor wie het gebruik van MijnJBZ niet zo vanzelfsprekend is, niet uit het oog verliezen. Juist daar wordt het belang van onze vrijwilligers echt zichtbaar”, aldus Nick T.C. Pijnappels, coördinator van de vrijwilligers van de MijnJBZ Vriendendiensten.

Hulp geeft vertrouwen

Door de digitalisering in de zorgwereld nemen patiënten steeds meer regie in hun zorgproces. Sommige mensen ervaren hierbij problemen, denk daarbij aan het activeren van het DigiD-account en het gebruik van het patiëntenportaal. De vrijwilligers helpen hier graag bij.

Joop Melchers is al enige tijd vrijwilliger: “Als ik iemand heb geholpen met het inloggen via DigiD, gaat er voor hen vaak een wereld open. Na de uitleg en de demonstratie laat ik hen zelf inloggen. Dit geeft vertrouwen; als het bij ons lukt, lukt het thuis ook’’, aldus Joop.

Taalpunt

Het komt daarnaast voor dat patiënten moeite hebben met lezen en schrijven. Hierdoor is het gebruik van MijnJBZ extra moeilijk. Want hoe vult een laaggeletterde patiënt thuis de digitale vragenlijst in, die de specialist voor de patiënt heeft klaargezet in MijnJBZ? De meeste vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn daarom ook actief voor het Taalpunt. Zij hebben speciale trainingen gevolgd om laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen en bespreekbaar te maken.

Een vrijwilliger vertelt: Ik heb tijdens gesprekken vaak gemerkt dat een patiënt moeite had met taal. Er zijn heel veel mensen die de taal zijn verleerd omdat ze het niet dagelijks in hun werk of omgeving nodig hebben. Moeilijke woorden kunnen ook een struikelblok zijn voor patiënten. Wij kunnen deze patiënten aanmelden voor taalonderwijs op maat in de regio. Het is geweldig als je dan hoort dat iemand inderdaad heel enthousiast is gestart met taalonderwijs”.

Stichting Vrienden JBZ

De MijnJBZ Vriendendiensten is een initiatief van de Stichting Vrienden JBZ. Deze stichting werft geld, middelen en tijd bij particulieren, ondernemingen en instellingen. Hierdoor kunnen extra’s, die niet uit het reguliere ziekenhuisbudget kunnen worden betaald, toch worden gerealiseerd. Op deze manier zet de stichting zich in om samen met het JBZ een omgeving te creëren die een positieve invloed heeft op het welbevinden van patiënten en hun omgeving. Sinds de oprichting is MijnJBZ Vriendendienst uitgegroeid tot een groep van ruim 20 vrijwilligers. Ze zijn aanwezig op de JBZ locaties in ’s-Hertogenbosch, Boxtel, Drunen en Rosmalen.

Achtergrondinformatie: het patiëntenportaal van het JBZ

Vanaf 24 juni 2016 heeft de patiënt van het JBZ via MijnJBZ inzage in zijn of haar medische gegevens die zijn geregistreerd in het elektronisch patiënten dossier. Het JBZ verwacht dat patiënten die inzage hebben in het eigen dossier betere keuzes kunnen maken in het zorgproces. Via het portaal kan de patiënt namelijk zijn of haar medische gegevens op een rustig moment nalezen, controleren en/of zich alvast voorbereiden op een bezoek aan het ziekenhuis. Met een maandelijks aantal van ruim 32.000 individuen die gebruiken maken van het patiëntenportaal MijnJBZ is het ziekenhuis erg tevreden.

Vrijwilliger van thuismeten
Code VRIEND-094
Laatste revisie: 9 februari 2024 - 10:34